Za blagor vseh ljudi
Premiera | 20. april 2018 v Gledališču Koper |
---|---|
Koprodukcija | Gledališče Koper in SNG Nova Gorica |
Trajanje | Predstava traja eno uro in 25 minut in nima odmora. |
Ustvarjalci
Običajni ljudje v običajnem obmejnem naselju. Na drugi strani meje drugi ljudje: nevarni že po definiciji. Tudi slednji so običajni ljudje, tako kot ljudje obmejnega naselja. Vendar različni: tujci so, in predvsem nezaželeni. In v tem smislu se organizirajo. Organizirajo se v majhne, vendar zelo motivirane skupine obhodnih straž, ki delujejo kot zaščita pred priseljenci, organizirajo se v skupine nočnih straž ob rečnemu bregu, ki v resnici predstavlja mejo. Složni in odločni so, da ne pustijo nikogar čez tisti breg. Ko enemu izmed tujcev vendarle uspe prečkati reko, ga ujamejo, o njegovi usodi pa odloča skupinica privilegiranih prebivalcev zaselka (lastnik supermarketa in njegova žena, mehanik in njegova hči, zdravnik, naciskin in občinski uradnik), ki jih avtor pred nami izrisuje v grobih potezah ter besedilu, ki ne pozna ločil.
Ob njihovem »iskanju« odgovorov na vprašanje, kaj storiti z nezakonitim pribežnikom, avtor razkriva njihove najtemnejše strasti, resnične razloge njihovih čutenj in dejanj, njihove zgrešene principe, ki jih narekujejo njihovi »zdravi« in »dobri« nameni, ter preko njih hkrati odstira in odslikava srhljivo brezčutnost sodobne družbe, njeno ksenofobijo; predvsem pa strah pred neznanim in pred vsem, kar je drugačno.
Dramo Za blagor vseh ljudi, ki je danes celo bolj aktualna kot v času svojega nastanka, je italijanski režiser, igralec in dramatik Francesco Randazzo (1963) napisal po resničnem dogodku in zanjo leta 1996 prejel nagrado Candoni Arta Terme.
Iz kritik
Kljub časovnemu odmiku in odsotnosti referenc v zgodbi prepoznamo vse elemente današnjega časa, nestrpnost do tujcev in drugačnih, ko odnos do drugega narekuje iracionalni strah. /…/ Začetni počasni ritem predstave se v nadaljevanju močno pospeši, na vrhuncu postane dogajanje silovito in okrutno ter na gledalca učinkuje pretresljivo. Postavitev ne deluje kot obsodba, marveč prikaz predsodkov, ki peljejo v masovno histerijo. Realistična gledališka pripoved ima mestoma kakšen komični poudarek, toda ohranja ves čas resnobnost sporočila. Do njega pripelje Nenni Delmestre z zelo dobro kolektivno igro ekipe, kjer so se domačim igralcem Anji Drnovšek, Tjaši Hrovat, Roku Matku in Igorju Štamulaku pridružili še gostje iz Nove Gorice, Bine Matoh in Jože Hrovat, ter Matevž Biber iz SNG Maribor.
Obsodba vsakršnega nasilja, ki izhaja iz nepoznavanja in nevednosti ter sloni le na ksenofobičnih in rasističnih geslih, je nedvoumna. Ostalo so opravili izvrstni interpreti, ki so sicer mestoma neizrazitim literarnim dramskim likom vdahnili obilo artizma in prepričljivega naboja, s katerim so vendarle uspeli izluščiti vse povednosti, ki jih Za blagor vseh ljudiponuja. Šlo je celo za presežek. Skratka, že prej omenjeni akterji pa izvrstni Bine Matoh, Rok Matek, Anja Drnovšek in Matevž Biber so ponudili izbor trhlih tal, na katerih se napajata nestrpnost do drugačnosti in usode nesrečnežev. Med dosežki predstave je vsekakor ta, da ni zdrknila na raven moralizatorske pedagogike in je v vsej surovosti razgalila problematiko, ki je danes med vsemi v Evropi še najbolj akutna.
Dinamična predstava je polna tako mučnih kakor humornih drobcev, tako grobnega molka kot oglušujočih strelov.