Ay, Carmela!
Komedija, Elegija neke državljanske vojne v dveh dejanjih z epilogomKoprodukcija | Gledališče Koper in Gledališče Atelje 212, Beograd |
---|
Čas dogajanja: 1938. Kraj dogajanja: Španija. Komedijanta in varietejska umetnika, Paulino in Carmela, ki med državljansko vojno potujeta po podeželju, zatavata na ozemlje, ki so ga zavzeli frankisti. V strahu za svoji življenji odigrata predstavo za italijanskega poročnika, Frankove vojake in njihove ujetnike, člane mednarodnih brigad. Njuna predstava je zadnje, kar bodo na smrt obsojeni videli, preden bodo stopili pred fašistični strelski vod, in hkrati tudi njun zadnji skupni nastop. Razdvojena med tem, ali naj s svojim nastopom zabava Frankove pučiste in smeši republikance ali ohrani dostojanstvo in prepričanje, se Carmela upre frankistom in s tem tudi Paulinu, ki želi v strahu za svoje življenje ustreči Frankovim vojakom. Med izvajanjem njune zadnje točke Carmela sleče plašč, pod katerim ima okoli napol golega telesa zavito le republikansko zastavo, in se pridruži uporniškemu petju ujetnikov, ki spremljajo predstavo. Dejanje plača z življenjem.
Dramsko besedilo, ki si za naslov jemlje naslov pesmi, ki so jo v španski državljanski vojni prepevali pripadniki republikanskih čet, je čustvena in intimna kronika državljanske vojne, predvsem pa magični prostor ljubezenske zgodbe varietejskega para na meji med življenjem in smrtjo – Carmela se po svoji smrti namreč vrača k Paulinu, njuni spomini oživijo pretekle ljudi in dogodke, tudi večer njune zadnje predstave.
Španski dramatik in režiser José Sanchis Sinisterra (1940) je Ay, Carmelo! napisal leta 1986. Krstno je bilo delo uprizorjeno leto pozneje v Teatru principal v Zaragozi, leta 1990 pa je režiser Carlos Saura po dramskem besedilu posnel tudi film z igralko Carmen Maura v vlogi Carmele. V koprski postavitvi drame, tretji na slovenskih odrih, bosta nastopila igralka Lara Jankovič in član beograjskega Gledališča Atelje 212, Branislav Trifunović.