Razparač
Igra o nasilju in strahuPremiera | 5. maja 2022 v SNG Nova Gorica, 11. novembra 2022 v Gledališču Koper |
---|---|
Koprodukcija | Gledališče Koper in SNG Nova Gorica |
Trajanje | Predstava traja 1 uro in nima odmora. |
Ustvarjalci
Za trdno zapahnjenimi vrati borno osvetljene in opremljene sobe v londonskem East Endu se brat in sestra Presley in Haley, dvojčka na pragu tridesetih, v strahu pred zunanjim svetom že desetletje prenajedata s čokolado, zatekata v izmišljene postapokaliptične svetove ali v spomine na otroštvo in starše, ki so ju (zakaj, ne izvemo) zapustili. Dan enak dnevu prekine »obisk« mladega in privlačnega Disneyja, zabavljača v bleščečem suknjiču, ki za denar pred zabave željnim občinstvom grizlja in golta žive ščurke. Nasilen, a prijateljsko preračunljiv Disneyjev nastop v Presleyju zbudi zaupanje do te mere, da mu izpove svoje, tudi erotično obarvane nočne more. V trenutku, ko Presley zapusti sobo, Disney zlorabi spečo, od zdravil omamljeno Haley. Disney zbeži, v sobi pa prestrašena in »postarana otroka« znova ostaneta sama s svojimi, zdaj še večjimi, strahovi.
Igra, v kateri se avtor poigrava s klišeji filmskih grozljivk, podobe nasilja in strahu spleta v nadrealistično odrsko »pravljico«, ki jo v srhljivi samoti, bolečini, otroški potrebi po varnosti in želji sanjata njegova prisilno infantilna junaka. Njena gonilna sila je groza, in ni jasno, ali le-to povzroča strašljivo velik in tuj svet zunaj doma ali se poraja v najglobji notranjosti samotnih bitij. Njene podobe vzbujajo gnus, a tudi fascinirajo: morda so patološke, tuje v bolezenski obsedenosti, obenem pa vsakomur shrljivo blizu.
Disney Razparač (1991) je večkrat nagrajeni dramski prvenec v Londonu rojenega dramatika in filmskega scenarista, slikarja Philipa Ridleya (1957); po mnenju vodilnega britanskega gledališkega kritika Aleksa Sierza, tudi avtorja spremne besede h knjižni izdaji igre, temeljno gledališko besedilo devetdesetih let prejšnjega stoletja, ki v polju dramskega pisanja postavlja ločnico med nekoč in danes.
Iz kritik
Razparač v režiji Nataše Barbare Gračner Ridleyjevo dramsko besedilo občutno oklesti, pri čemer se z dramaturško pomočjo Roka Andresa izogne soočenju z njegovo historično šokantnostjo, vulgarnostjo in do tedaj nekonvencionalno brutalnimi fizičnimi akcijami. Zaprt, siv in zaokrožen odrski prostor Branka Hojnika, v katerem čas ali nemara večnost preživljata brat in sestra, nemudoma zbudi asociacijo zaklonišča, postapokaliptičnega preostanka ali še bolje posttravmatske zaciklenosti v svet paranoje in strahov. K takšni atmosferi, ki se bolj kot v konkretni prostor umešča v notranjost mentalnih blodenj posameznika, napeljuje tudi sanjska glasbena kompozicija Martina Vogrina, ki kot lajtmotiv spremlja odrsko dogajanje. Vzpostavljeni svet je nedvomno moreč, abstraktno temačen, s čimer poudarja moč strahu pred sanjami, ki preprečuje izvitje iz oprijema travmatične preteklosti.
Tokratna precej okleščena in funkcionalno reducirana igra je postavljena v prostor, ki spominja na rov, na izsek kanala, zadaj je stena, okoli okrogle, klavstofobično zaprečene stene, vse spominja lahko tudi na zasilno zaklonišče ali celo maternico, vendar ne kot kraj varnosti ali novega začetka, temveč izredne izpostavljenosti – oblikovalec sugestivnega prostora je scenograf Branko Hojnik. To mrakobno izpostavljenost podčrtujejo sive stene in sivina, tudi skrajno skopa in mrakobna osvetlitev prostora, ki se potem iz komaj izrisanega Presleyevega obraza počasi širi, kot da bi se širila zaslonka, in zdi se nam, tudi po tem, kako se zadeva zaključi, z istim zoomiranjem, da gre za fragmente iz sveta v glavi, da se vse dogaja v psihotičnem in za psihedelično izkušnjo odprtem umu.
/…/
Ravno zato, ker se uprizoritev začne s postopnim izvijanjem Presleyjeve glave, telo je bolj kot ne nevidno, saj je v nekakšni rjavkasti, nevtralni trenirki, imamo občutek, da je on glavni, da je on negibni gibalec tega sveta, in Blaž Popovski ga odigra statično, večinoma sede, z različno emocionalno podčrtanimi monološkimi deli. Preostali plešejo in se preigravajo okoli njega kot osišča, kot oblaki, kot utelešeni fenomeni iz njegove notranjosti, in Popovski ima največ prostora ravno v pogovorih s samovščečnim in zapeljivim, tudi marsikaj očitajočim Cosmom, zabavljačem. Tega je gibalno izrazito, s postavljanjem v plesne poze in vsakovrstne telesno agresivne drže – koreografinja in oblikovalka učinkovitih telesnih preigravanj po stisnjenem prostoru je Jana Menger – , s samozavestnim nastopom, ki ga ne razgali niti uvodno bruhanje po obroku iz žuželk, odigral Jure Rajšp. Arna Hadžialjević je Haley, njena igra je izrazito zakrčena, pogled sega nekam onstran in čez racionalno, roke ves čas njenih nasladnih sanjarij mečkajo spalno srajčko, to je telo v agoniji in strahu, in vsi trije igralci zastavijo svoje like do konca in do groze zares, premišljeno in artikulirano. To daje uprizoritvi napetost in dinamiko, hkrati pa novogoriška uprizoritev kaže, kako se je od nastanka igre do danes spremenila naša nagnjenost do srhljivega in podobnih žanrov in kako so postale grozne stvari za stopnjo bolj samoumevna in nevprašljiva reakcija na surovo dogajanje v svetu in neposreden prenos tega s pomočjo mobilne tehnologije.
Predstava svoj vrhunec in presežek doživi povsem na koncu, in sicer po zaslugi igre svetlobe in senc. Mojstrsko Varmuževo niansiranje padanja svetlobe na obraz osrednjega lika ponese izkušnjo uprizoritve na novo raven. Kar sicer dobro pripravljeni igralci skušajo izvabiti iz teksta ves čas igre, se zares izkristalizira šele v poslednji sliki. Soj luči na Presleyjevem obrazu v finih niansah usiha pa spet narašča ter ga tako transformira v celo vrsto različnih obrazov (med slutnjami vseh raznolikih osebnosti lahko ugledamo celo odtis Kristusovega obličja na torinskem prtu). V spremstvu poslednje uspavanke (uglasbeno pesem Alje Tkačev glasovno interpretira Lucija Harum) občutimo trpkost razrahljane človeške psihe, potopljene v samotnost spominov ter hlad nerealiziranih želja in fantazij. V občutljivem nihanju se zastavlja poslednje vprašanje uprizoritve: biti ali ne biti?
Haley v pretresljivi interpretaciji Arne Hadžialjevič je ves čas na vratolomnem robu med lucidnostjo in alienacijo, ujeta v shizofreno kožo nekoga ali nečesa, ki je brez perspektive, medtem ko je njen brat Presley v upodobitvi Blaža Popovskega ves čas introvertirano bolesten z apoteozo v svojem končnem komaj slišnem monologu o iskanju izgubljene človečnosti. Biti človek v zaprtem sivem rovu naše Zemlje je temeljno iskanje te gnus vzbujajoče predstave, v katero vstopa vehementni Disney z vso svojo psihološko in fizično nasilnostjo. Zabavljača, ki žre žive ščurke in preostale insekte, kar zabava ljudi in s čimer si služi kruh, je z energijo in silovito gibljivostjo oblikoval Jure Rajšp.
Novogoriška uprizoritev Razparača nas sooča s psihologijo nasilja, tako ponotranjenega, s katerim se posameznik v sebi bori sam s seboj, kot tudi zunanjega, v medčloveških odnosih. Predstava je te podobe zla, strahu, groze izpostavila radikalno in brezkompromisno.